Från den första januari måste du som byggföretagare ha en elektronisk personalliggare för arbeten som överstiger 180 000 kronor exklusive moms. Varenda arbetstagare måste dagligen registrera sin närvaro och personalliggaren ska vara tillgänglig för Skatteverket som kan göra oanmälda besök. En miss kan kosta 10 000 kronor.
Det stora ansvaret vilar på byggherren vid varje bygge. Denne ska se till att entreprenörerna har tillgång till personalliggare men kan också avtala med dem att de tar ansvaret för att sköta personalliggaren vilket torde bli vanligt.
Bakgrunden till att införa personalliggare är att motverka svartarbete. Det finns redan inom restaurang-, frisör- och tvätteribranschen. Tekniken innebär att Skatteverket får kontroll över varje person som medverkar vid ett bygge. Skulle myndigheten besöka arbetsplatsen och där rör sig arbetare som inte finns upptagna i liggaren väntar dyra kontrollavgifter för byggherren eller den företagare som tagit över ansvaret för liggaren. 10 000 kronor om personalliggaren inte är tillgänglig eller är bristfällig och 2 000 per verksam person som inte har registretrats.
Lönar sig inte att chansa
Utrustningen ska vara sådan att alla uppgifter i personalliggaren omedelbart kan läsas av Skatteverkets personal vid eventuella kontrollbesök – även ändringar eller tillägg av uppgifter ska framgå av liggaren. För alla uppgifter som dokumenteras ska en tidpunkt för noteringen framgå. Och det lönar sig inte att systematiskt chansa.
– Vi kommer att vara väldigt synliga på byggarbetsplatserna med kontroller redan från start, säger Conny Svensson, nationell samordnare vid Skatteverket.
Men han säger att Skatteverket kommer att tillämpa reglerna mjukt i början och visa förståelse för de företag som kanske beställt en personalliggare men ännu inte fått den på plats.
De handläggare som i dag granskar efterlevnaden av personalliggare på restauranger och hos frisörer kommer inte att räcka till. När nu byggarbetsplatser tillkommer har Skatteverket förstärkt med ytterligare handläggare.