Reklamationstider på tio år gentemot konsumenter är en utdragen risk för hantverkare. Först sex år efter plattsättningen upptäckte en småländsk kund att många klinkerplattor lossnat i hallen och köket och att fogarna mellan plattorna hade släppt. Skulden läggs på byggfirman som får göra om arbetet.
I november 2008 beställde kunden i Jönköping plattsättning i samband med nybyggnation av en villa. Han betalade 86 535 kronor för detta. I september 2015 upptäckte han att många klinkerplattor lossnat i hallen och köket och att fogarna mellan plattorna hade släppt. Vissa plattor har knäckts eftersom de inte sitter fast.
Kunden begärde inför Allmänna reklamationsnämnden att företaget avhjälper felet med lösa klinkerplattor och fogar i hall och kök. Han ville också att företaget betalar 5 000 kronor för kostnader han haft för besiktning samt att ytterligare en översyn av golven görs för en bedömning av om fler plattor kommer att lossna.
Ville bara åtgärda vissa fel
Företaget från Eksjö uppger sig vara berett att åtgärda en vissa fel, men det skriver att ”efter fem och ett halvt år känns det konstigt att hela ansvaret ska vara företagets”. Plattsättarföretaget har pratat med leverantören av fäst- och fogbruket som anser att felet beror på att golvvärmen har varit för hög. Klinkern köpte anmälarna själva.
Allmänna reklamationsnämnden anser att det inte spelar någon roll att felet upptäcktes först efter sex år eftersom reklamation när det gäller arbete på byggnader får ske upp till tio år efter det att uppdraget avslutades, enligt konsumenttjänstlagen.
Nämnden anser att 5 000 kronor är en skälig kostnad för besiktningen men att kunden inte bör få ersättning för ytterligare en översyn av golven, det vill säga i praktiken en ny besiktning.