Rödjares Elektriska AB heter ett företag inom elbranschen som hoppar över de riktigt stora jobben. ”Hellre jobb där man har full kontroll än att vara en kugge i ett hjul som inte alltid fungerar”.
Modellen har visat sig framgångsrik. Rödjares med uppdrag från Nynäshamn till Norrtälje tillhör elbranschens mest välrenommerade i Stockholms län. Ett företag som utstrålar seriositet, gediget kunnande och med ett allvar i de uppdrag som företaget gör. Ett företag med stil, helt enkelt.
Rödjares startades 1989 för 33 år sedan av elektrikern Stefan Rödjare, hemmahörande på Lidingö. Här har företaget fortfarande sin adress, centralt i eget hus på Södra Kungsvägen i centrala delen av ön men uppdragen sträcker sig över hela Stockholms län. Företaget har 30 medarbetare, en omsättning på 30 miljoner och ägare är fyra av företagets medarbetare.
VD för företaget är Stefan Franzén, utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm och länge verksam inom finansbranschen.
- Så fick jag erbjudandet från min gamle vän Stefan Rödjare att gå in som delägare i firman, berättar Stefan Franzén. Ett erbjudande jag tackade ja till, vi kände varandra sedan länge.
Få stora producenter
Elbranschen domineras av några få stora producenter. Tillverkare som Schneider, ABB, Hager och Garo är viktiga tillverkare. Grossisterna heter Electro Scandia, Rexel, Solar och Ahlsell. Att inhandla själv material utanför dessa grossister är närmast en omöjlighet för ett svenskt elföretag. Sveriges elektriker, oavsett storlek, är hänvisade till dessa grossister.
God logistik
En enskild elektriker har därmed svårt att påverka priserna på varorna han behöver i sin firma. Ett oligopol råder inom elbranschen. Grossisterna samarbetar med tillverkarna om priserna på varorna. Var kan då ett svenskt elföretag göra för att öka lönsamheten? Svaret ligger nog inom en god logistik.
Stefan Franzén säger, att kraven är många för att driva ett framgångsrikt företag inom elbranschen. Det handlar förvisso om att rekrytera rätt medarbetare där kunnighet och seriositet är tydliga krav men avgörande är god logistik.
– Att kunna samordna och planera in jobben i rätt tidsföljd är avgörande för lönsamheten, påpekar Stefan Franzén. Begreppet ”tid är pengar” gäller verkligen inom en bransch som vår. Att kunna planera väl för hur lång tid ett jobb ska ta, varthän elektrikern sedan ska åka vidare spelar stor roll för ett företag som vårt.
Att ta på sig för många jobb och att sedan tvingas boka av jobb är något okänt för en firma som Rödjares.
God logistik innebär att du är effektiv och kan åta dig många jobb, men för detta krävs just en god organisation, påpekar Stefan Franzén. Att ha förmågan till att ha många bollar samtidigt i luften är avgörande för en firma som vår.
Inget jobb är för litet för en firma som Rödjares. Många uppdrag är omfattande, större fastighetsägare och bostadsrättsföreningar är viktiga återkommande kundgrupper Men att åta sig jobb där huvudentreprenören är ett företag som Peab eller Skanska, sådana jobb undviker Rödjares.
– Du blir som elektriker beroende av andra, påpekar Stefan Franzén. Om något företag i kedjan försenas i sitt arbete, drabbas även du på ett oförskyllt sätt. Vi är engagerade i stora projekt men sådana där vi själva har ett avgörande inflytande.
Vad är din förhoppning inför framtiden vad gäller svenska elbranschen ?
– Att det skulle bli enklare för enskilda elföretag som vårt att köpa in material till bra upphandlade priser. Så kanske det blir en dag.
– Med ett system mindre styrt av ett fåtal grossister kan lönsamheten öka på ett gynnsamt sätt. Inte minst gynnsamt för konsument som sannolikt skulle få jobb utförda till ett bättre pris.
STAFFAN RINGSKOG