Trots att Essve skrotat rekommendationen om maxstorlek på altaner för sina trallskruvar förlorade en kund i Allmänna reklamationsnämnden med hänvisning till just denna rekommendation. Essve har också fortsatt rekommendera tak för sina trallskruvar.
Byggaren kunde i förra nyhetsbrevet avslöja att en gör det själv-kund i Stockholmstrakten fick sin altan reparerad av Essve efter ännu ett skruv-haveri. Altanen på 110 kvadratmeter byggde förra sommaren och efter ett tag såg ägaren skruvarna gå av en efter en. Samma typ av haveri som många proffsbyggare drabbats av och som Byggaren skrivit om under hösten. Proffsen fick dock inte den hjälpen.
Under hösten har Essve uppgett att man slopat rekommendationerna om maxstorlek på 60 kvadratmeter på altan för trallskruvar och att man sedan flera år inte kräver tak över altanen för att skruvarna ska fungera. Ändå hänvisade Essve i ett reklamationsärende mot privatkunden Lars Åke Larsson till båda dessa rekommendationer tidigare i år. Kunden som fått se skruvarna gå av när han byggde en altan som överskred maxstorleken i halländska Frilleås gick vidare till Allmänna reklamatiopnsnämnden – och förlorade mot Essves återförsäljare Bauhaus den 25 septemberi år.
När Larsson vände sig till Essves kundtjänst fick han i april i år följande svar per mail angående trallskruven Corrseal av en medarbetare vid namn ”Johan”:
”Denna trallskruv ska användas till mindre konstruktioner upp till 60 kvm och till tralldäck under tak/skyddat läge”.
Inte följt rekommendationen om maxstorlek
Bauhaus som var motpart i Allmänna reklamationsnämnden hävdar att denna information varit synlig på varuhuset i samband med försäljningen vilket Lars-Åke Larsson nekar till. Han säger att varuhuset var helt nyöppnat sedan någon dag och någon information fanns inte. Enligt Bauhaus säljare på plats skulle den aktuella skruven fungera utmärk.
ARN valde dock att i beslutet gå på Bauhaus linje och slog fast att skruvarna var felfria men att de gått sönder för att kunden inte följt Essves rekommendation om maximal storlek på altanen.
Frågan är nu hur detta går ihop med Essves nya besked om att rekommendationen om maxstorlek försvann i höstas och att rekommendationen om tak över altanen togs bort för flera år sedan. Borde inte Essves egen kundtjänst känna till detta? Och borde inte Bauhaus och övriga återförsäljare informeras? De svar vi fått från Essve bidrar snarare till förvirring än klarhet och med omsorg om Essve avstår vi från att publicera deras kommentarer i detta avseende.
Besviken
Lars Åke Larsson är mycket besviken på både återförsäljare och leverantör när han nu tar del av Byggarens artiklar från hösten.
– Jag är häpen. Detta är på gränsen till bedrägeri. De nya uppgifter som era tidningar publicerat borde varit tillgängliga för Bauhaus. Och de fall ni beskrivit är ju exakt likadant som mitt. Dessutom har ju Essve gått med på att reparera en altan som drabbats på samma sätt.
Nu har Lars Åke Larsson hört av sig till Essve och Bauhaus och åberopat dessa nya uppgifter. Han hoppas att reklamationsärendet ska omprövas. Han begärde i ARN 80 000 kronor för att reparera altanen. Får han ingen ersättning siktar ha på att på egen hand försöka förstärka altanen.
– Efter ett antal år kan behov finnas att byta ut en bräda. Eftersom det idag är omöjligt att se var skruvarna har släpp kan detta få konsekvensen att en tung människa kan gå rätt igenom brädorna om skruvarna inte åtgärdas, säger han.
Ingen omprövning
Men Essves kommunikatör Maria Livijn låter hälsa till Byggaren att Essve inte kommer att ompröva Lars Åke Larssons ärende.
På frågan om varför en kund får sin altan reparerad och en annan med till synes samma fel på skruvarna nekas hjälp svarar Maria Livijn:
“Vi försöker att vara konsekventa i hanteringen av reklamationsärenden, dock är reklamationsfallen unika och därmed oftast inte direkt jämförbara. Det stämmer att vi i något enstaka fall har låtit byta ut altanskruven. Men vi kan inte kommentera individuella ärenden”.