Speedies ser ut som en äggkartong fast i plast. Och den gör jobbet fyra gånger snabbare än annat distansmaterial för armeringsjärn. Stefan Andersson och några kolleger tröttnade på att produktionen försvann från Sverige men hoppas nu erövra världen med den nya produkten.
Eurospacers som det Göteborgsbaserade företaget heter titulerar sin produkt världsrekordhållare och syftar på tiden det tar att få armeringsjärnet på plats. Distansmaterial är ju till för att hålla en distans mellan gjutunderlaget och armeringsjärnet. Att lägga ut distanser tar på en normalstor bottenplatta en kvart med distanslister och en timme med andra typer av markdistanser. Med Speedies tar det fyra minuter att göra det om man är ensam och man använder den släppkäpp som företaget erbjuder för att utläggning av distanserna.
Redan 2012 kläcktes idén som påminner om en äggkartong. Strax innan det hade Stefan Andersson och några kolleger arbetat på ett företag i samma bransch som bestämt sig för att flytta tillverkningen och hela verksamheten till Tyskland. Därmed fanns det inte längre någon produktion av distanser i Sverige.
Trög start
Stefan Andersson och en kollega drog igång Eurospacers som fick en trög start men det har lossnat undan för undan. När försäljningen kom igång på allvar med den nya produkten för snart två år sedan tog det fart rejält. Förra året omsatte företaget 10 miljoner och i år väntas siffran bli 12 miljoner kronor.
Och det internationella intresset har vaknat. Det handlas med Speedies i 13 länder.
– Vi är ett pyttelitet företag som satt agendan internationellt, menar Stefan Andersson.
Enbart den svenska marknaden är, enligt Stefan Andersson som äger företaget tillsammans med en kompanjon, värd 100 miljoner kronor. I dag är distansmaterialet en vara bland andra på brädgårdarna och produkterna kostar var för sig inte många ören. Därför har det varit svårt att få bygghandlarna att marknadsföra Speedies.
– En del är väldigt aktiva och informerar om produkten medan andra bara svarar på de frågor som kunden ställer, säger Stefan Andersson.
Dörröppnare
Men han menar att det gäller att sprida budskapet om snabbheten och om hur Speedies skonar kroppen. Dessutom är plastmaterialet godkänt enligt branschens miljökrav.
– Speedies är en dörröppnare. Nu händer det att återförsäljarna själva kommer och besöker oss. Och gubbarna i gropen brukar säga ”Varför har ingen kommit på detta tidigare?”. De tappar fullständigt hakan, intygar Stefan Andersson.
Än så länge är det bara Stefan och hans kollega som är knutna till företaget och sköter allt. Produktionen är dock utlagd på ett lokalt företag med den rätta maskinparken. Gjutformarna, en mångmiljoninvestering, har dock Eurospacers stått för. Med dagens omsättning fungerar det bra men vad händer vid ett än större internationellt genombrott. Patent är sökt i 50 länder.
– Då får vi snabbt skala upp produktionen för vi vill att produktionen ska ligga i Sverige och när det gäller försäljning utanför Europa funderar vi på licenstillverkning.