Sorseledörren går nu på offensiven. Tidigare sålde företaget sina ytterdörrar till främst bygghandel och tillverkare av friggebodar. Nu vänder man sig också till fler privata kunder.
– Vår satsning har redan gett utdelning, intresset bland privatkunderna är påtagligt, säger Magnus Nordlund, chef för verksamheten i Sorsele.
Nuvarande ägare till Sorseledörren heter Joakim Stenlund, Jan-Erik Johansson och Robert Gabrielsson. En ung trio entreprenörer som förvärvade företaget 2019. Företaget startades på 1960-talet och när de tre entreprenörerna tog över verksamheten var Sorseledörren ett statligt bolag vars uppgift var att se till sysselsättningen. Om företaget var lönsamt eller ej, var inte det mest viktiga.
Utveckling och lönsamhet
![Sorseledörrens tillverkning sker manuellt. Här förekommer Ingen automatiserad produktion vilket gör att företaget med lätthet kan anpassa sig efter kundens speciella önskemål.](https://byggaren.se/wp-content/uploads/1-bra-sorsele-dorren-img_1980-300x200.jpg)
– Men det nya ägarskapet har fokus lagts mycket på utveckling och lönsamhet, berättar Magnus Nordlund. Sorseledörren har blivit ett av Västerbottens många goda privata företag där vinst och de goda idéerna är vägledande.
Denna syn på företagandet har gjort att Sorseledörren blivit ett mer offensivt företag där nya kundgrupper ska erövras med nya, förfinade produkter. Företaget har stärkt sitt ledarskap och Magnus Nordlund är ett exempel på detta.
Sorseledörren tillhör en företagsgrupp vid namn Woodgroup AB. Sorselestugan, Sorselebryggan och Bastukällan ingår också i gruppen.
Magnus Nordlund berättar, att Sorseledörren har kunder i hela landet. Företagets omsättning, enligt senaste årsredovisningen låg på nära 25 miljoner kronor, företaget har 20 anställda. Vinsten ligger i nuläget på fem procent av omsatt kapitel.
2500 – 4500 kronor per dörr
![I år räknar Sorseledörren med att sälja åtminstone 10 000 ytterdörrar. En ytterdörr från Sorseledörren kostar mellan 2500 – 4500 kronor, en garageport 10 000 kronor.](https://byggaren.se/wp-content/uploads/2-sorsele-dorren-img_1989-300x200.jpg)
En ytterdörr från Sorseledörren kostar mellan 2500 – 4500 kronor, en garageport 10 000 kronor. I år räknar Sorseledörren med att sälja åtminstone 10 000 ytterdörrar.
Sorseledörren kommer även fortsättningsvis sikta in sig på företag som tillverkar friggebodar. Ytterdörren från Sorseledörren är därmed inte lika kraftiga som en vanlig ytterdörr till exempelvis en villa.
– Friggebodar och sommarstugor är annorlunda i beskaffenhet, påpekar Magnus Nordlund. Våra produkter är enklare vilket passar vår marknad perfekt.
– Hak-och gångjärnen som vi tillverkar är likaså enklare, en vanlig villa har mer avancerade beslag.
Vilka är Sorseledörrens förhoppningar inför framtiden ?
– Att företaget fortsätter att växa, det är en viktig förhoppning, säger Magnus Nordlund. Men kanske allra viktigast är att kriget i Ukraina når sitt slut, om så vore fallet, så kanske leveranserna av viktig råvara från exempelvis Polen kortas ner i tid.
Staffan Ringskog