Åtta av tio svenskar är villiga att betala mer för en renoverad bostad, enligt en undersökning från mäklarbyrån Bjurfors. Men vad man tycker är värt att öppna plånboken för skiljer sig stort.
Viktigt att dock komma ihåg, är att många köpare föredrar bostäder som har patina. Bostäder med en historia värd att behålla, förvalta och vårda. Om detta ställdes dock aldrig någon fråga i den intressanta undersökningen.
Vilka förbättringar som ökar värdet mest inför en försäljning är en fråga många ställer sig när det är dags att sälja.
– Att renovera löpande och investera i bostaden lönar sig så gott som alltid, säger Fredrik Kullman, vd Bjurfors Sverige. De allra flesta vill köpa en bostad som är i ett så bra skick att man bara kan flytta rakt in utan att behöva göra om en massa.
Stigande räntor
Fredrik Kullman menar att detta kanske gäller ännu mer i dag, än för bara några månader sedan.
– Vi ser att köparnas renoveringsvilja dämpats av stigande räntor och högre inflation med dyrare priser på bland annat byggmaterial. Även om geografi och adress fortfarande väger tyngst har det blivit allt viktigare att ha något ”färdigt” för ett högt slutpris.
Men det gäller att ha koll – för allt ökar inte värdet. Mest lockande är ett miljö- och kostnadseffektivt värmesystem, visar undersökningen. Varannan svarande uppger sig beredda att betala mer för detta.
- I takt med de skenande elpriserna har vi sett ett stadigt ökat intresse för bostäder med låga uppvärmningskostnader, medan de med höga kostnader ofta varit svårare att sälja och i en del fall helt iskalla.
- Även om det är stor investering kan det vara värt att se över sitt värmesystem inför en försäljning, säger Fredrik Kullman.
Detta är svenskarna beredda att betala ett högre bostadspris för:
- Miljö- och kostnadseffektiv uppvärmning (villa enbart), 50 %
- Nyrenoverat badrum, 49 %
- Renoverad fasad och tak (villa enbart), 49 %
- Nya stammar för vatten och avlopp, 48 %
- Ny dränering (villa enbart), 39 %
- Nytt kök, 39 %
- Fiberanslutning, 36 %
- Omdragen el/uppdaterad belysning, 26 %
- Garage, 24 %
- Eldstad, 19 %
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 5–14 januari 2022. Totalt intervjuades 1587 personer i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel