Jag har tidigare i denna spalt tagit upp reklamationsrätt till skillnad från garanti. Reklamationsrätten är den lagliga rätt man har att framföra klander och garanti är frivillig utfästelse som någon gör för sina varor och tjänster. Ibland kan man ha både reklamationsrätt och garanti under samma tid och då är det en fråga om bevisbördan. Det finns ett väldigt glapp i reklamationsarätten med tex. 2 års reklamationsrätt enligt köplagen (mellan företag), 3 års reklamationstid enligt Konsumentköplagen och hela 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen.
Speciellt när det handlar om affärer med byggvaror som är avsedda att byggas in i byggnader är reklamationsrätten är 2 år alldeles för kort. Av denna anledning har man försökt att istället skapa en standardiserad form av avtalsgaranti inom entreprenadverksamheterna genom att få in en garantiklausul i alla AB-avtal (avtalsgaranti). Det finns alltså inskrivet en garanti i de flesta entreprenadavtalen och det finns också inskriven i de administrativa föreskrifterna AMA AF Köp.
I ABM 07, som är vårt standardavtal för köp av varor i yrkesmässig byggverksamhet, är denna klausul inskriven i punkt 20. Det handlar om en 5-årig garanti. Detta är en generell garanti och kraven på åtgärder och annat är betungande för säljaren. Alla känner vi till att när en vara har blivit inbyggd och den senare visar sig felaktig är det mycket kostsamt att avhjälpa felen. Jag har varit med om att kostnaden varit 44 gånger varuvärdet för att avhjälpa. Därför finns det också begränsningar och ett av dessa är kraven på den kontroll som ni byggare skall göra innan ni bygger in något i fastigheterna. Först skall ni ta emot varorna och då se till att göra en okulär besiktning med syfte att inte ta emot varor som till antal, kvalitet, färg, form och mått inte stämmer eller att de skulle finnas transportskador. Därefter skall ni noga syna och kontrollera varorna när de av emballeras och innan de monteras in i husen. Detta är kontroller som åvilar byggaren och står angivet i både lagen och i ABM 07 punkt 18.
Det har under många år funnits en stor okunnighet om var gränserna går, dels vad bygghandlaren ansvarar för, dels vad byggaren ansvarar för och dels, skillnaden i tolkningar av garanti och reklamationsrätt. Det har inneburit att stora belopp betalats av bygghandlaren i förlikningar av olika slag för att undvika tvister som kan hämma försäljningen. Dessa förlikningar har ökat under de senaste fem åren och är märkbara i de ansträngda resultaträkningarna. Bygghandlarna arbetar efter tesen ”den som gör fel skall betala”. Det är en självklar arbetshypotes men inte lika självklar i verkligheten.
Med byggmaterial menar vi sådant material som skall byggas in i hus och byggnader för många års användning och konsumtion och tillsammans bygga de värden som det färdiga huset har. Vi menar också att garantin enbart skall gälla när de byggs in på det här viset, inte om det används till annat. Vi menar också omvänt att varor som inte är avsedda att byggas in och som inte heller är lämpliga att byggas in inte heller är sådana byggvaror som omfattas av entreprenadgarantin. I konsumentköplagen 20 a § formulerar man dessa varor enligt följande; Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av en en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Alltså även för vanliga konsumentvaror gör man en skillnad på byggvaror avsedda att byggas in i fastigheter och här anger man 2 år istället för 6 månader för tidiga funktionssvikter.
Ett entreprenadföretag lät bygga in sina altaner och ge köparen som fritt val att också bestämma om de ville ha en 30×30 akaciatrall från Sydostasien. Trallen byggs inte in, den läggs genom att man hakar den i varandra. Det är en ren slit och slängprodukt som finns i handeln överallt som annonserade stapelvaror. Den kostar inte mer än vad en altanmatta gör och är en vara som hade hamnat som vanlig konsumentprodukt enligt konsumentköplagen. Nu hamnade den på hundratals altaner som bygg-företaget lät uppföra. Efter två år gjordes en garantibesiktning och nu hade dessa blivit ”byggvaror” med 5 års garanti enligt ABM 07. De klarade inte kvalitetskraven och därför reklamerades med oerhörda kostnader som följd. Parterna gjorde upp i en förlikning men frågan kvarstår obesvarad med parternas olika meningar om detta var byggvaror eller ej.