
Nu vet vi. 32 560 lätta lastbilar kommer att återkallas i Sverige som en följd av det svindlande fusk som svärtat ner VW:S globala rykte. Ett fusk som närmast kan jämföras med att världens främste idrottsman skulle avslöjas för dopning. Fast mycket värre. Mycket värre.
Nyhetsmedia har ingående toppat sin nyhetsrapportering om vad som hänt, varför vi inte upprepar hela historien. Huvuden har rullat inom VW-koncernen. I första hand koncernchefen Martin Winterkorns, och därefter en lång rad ansvariga på olika poster. Den processen fortsätter. Till ny koncernchef har den tidigare Porsche-chefen Matthias Müller utsetts.
Kortfattat kan vi konstatera att alla motortidningars tester och provkörningar, liksom konsumenternas egna iaktagelser, visar att de EU-prov som körs för att ge värden för bränsleförbrukning inte motsvarar bilarnas verkliga förbrukning. Det gäller alla bilar på marknaden, eftersom tillverkarna optimerar sina motorer inför körproven vilka i sin tur inte är realistiska i en jämförelse med verklig trafik. Detta är naturligtvis i grunden oacceptabelt, men ändå accepterat.
Det VW har pysslat med här är något helt annat. Man har medvetet manipulerat motorerna så att en särskild mjukvara optimerar körningen i laboratorietester så att de klarar utsläppsvärdena men i verklig trafik släpper ut höga värden av kväveoxider. Programvaran har kunna ”tänka” själv och räknat ut när den körs i testets körcykel.
Kan man köpa VW?
Frågan är: Kan man som konsument köpa en ny VW transportbil efter avslöjandet av VW:s enorma fusk med 11 miljoner bilar av märkena VW, Audi, Skoda och Seat, bilar som är försedda med VW:s 2,0-litersdiesel, kallad EA 189, i Euro 5-utförande där mjukvaran manipulerats? Motorn har i olika effektuttag tillverkats sedan 2009 fram tills nu när den konstruerats om och uppgraderats till Euro 6-normen. Ja, absolut. Det går alldeles utmärkt att köpa en ny hantverkarbil från VW, om man accepterar att världens ledande biltillverkare ställt sig över lagar, regler och förordningar och om man kortsiktigt ser till sitt eget bästa och inte tar miljöhänsyn.
Det här är en moralisk fråga. De nya Euro 6-motorerna, som är ett lagkrav i personbilar från den 1 september i år, och från samma datum nästa år för lätta lastbilar, lär inte vara inblandade. De äldre Euro 5-motorerna kommer sannolikt att fungera lika bra som tidigare efter återkallelse och ny mjukvara. Argumentet för att köpa VW:s transportbilar i Sverige har varit den tillförlitliga svenska organisationen och ett väl fungerande och utbyggt återförsäljarnät. Den delen finns kvar, och lär väl fortsätta att göra det när stormen har lagt sig.
En kvarts miljon bilar i Sverige
Totalt berörs 224 746 bilar i Sverige av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat. Av dessa är 32 560 lätta lastbilar. Bland dem alltså VW Caddy och VW Transporter, vilka hör till de vanligaste hantverkarbilarna i Sverige. Dessutom 4WD-pickupen Amarok som är marknadsledande i pickupsegmentet och som är populär som dragbil hos hantverkare.
Berörda bilar kommer att återkallas för att få en ny programvara. Exakt vad som skall göras presenteras senare i oktober. Den stora frågan som kvarstår är: Gäller det här svindleriet enbart VW-koncernens bilar? Programvaran konstrueras och tillverkas av Bosch, som visserligen friskrivit sig brevledes redan 2007 för att den mjukvara VW använder skulle kunna vara olaglig. Men, ändå? Bosch leverar ju likartade programvaror till en stor del av världens motortillverkare? Dessutom, VW:s strävanden att försöka återställa sitt havererade renommé kommer att kosta enorma summor. Pengar som naturligtvis konsumenten kommer att få betala i det långa loppet.